Sidor

tisdag 19 april 2011

Gråsugga åt Rördrommen

Igår donerade jag en gråsugga till Rördrommen. Den fyller säkert sin plats bättre där än i min källare. Kan väl inte påstå att jag har talat allt för högt om att jag har haft en gråsugga i källaren. Det är väl i o f sig inget ovanligt med en gråsugga i källaren men som sagt den gör sig nog bättre i händerna på de elever som besöker fältstationen Rördrommen vid Barvalappen än i min källare. Om ni inte har räknat ut det så rör det sig om en klassisk tubkikare som donerats och inte något kryp fast vem vet det kanske följde med en levande gråsugga. Det torde jag väl aldrig få reda på. Kärt barn har många namn, gråsugga, grå Kowa, bly Kowa eller TS-1. På sin tid för styft 25 år sedan en OK tub.

Anledningen till att jag skriver ett litet inlägg om min donation är inte för att framhäva min hjälteinsats utan för att jag vill uppmärksamma alla de som bidrar till att fältstationer som Rördrommen kan fortsätta med sin veksamhet även om de som i Rördrommens fall blir utsatta för inbrott och förlorar en mängd kikare som på marknaden är värda noll eller mkt lite i varje fall. men kostar en stor slant att ersätta. D v s det finns skert någon annan som har en avdankad kikare som ligger och skäms i någon gömma som kanske kan få ett bättre hem på en fältstation. Det tror i varje fall jag.


Sedan är det väl lite vemodigt att skiljas från sin första egna tub även om den fått stå i skamvrån rätt länge nu. men jag har själv haft förmånen att guida elver vid Rördrommen och det var fantastiskt givande. Alla är inte så intresserade av fåglar men man kan i varje fall konstatera att kikare lockar oavsett kvaliteten på dem. De flesta barnen som var med hade aldrig tittat i en tub och tyckte att det var oerhört spännande. Rördrommens verksamhet är värdefulla för alla oss som vill undvika att ornitologer ska hamna på "rödlistan" för fritidsintresse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar