Sidor

måndag 16 maj 2011

i väntans tider

I väntan på Ölandsresa med SOK kan man alltid värma upp med ett besök vid något av våra viltvatten. Under tiden min yngsta tjej simtränade passade jag på att besöka 2 st viltvatten. Först det på Solöfältet och sedan Hovgårdsdammen. Resultatet vid Solöfältet var relativt magert en gräsand, några tofsvipor och fiskmåsar. Hovgårdsdammen visade sig vara betydligt fågeltätare. 20 talet grågäss, 1 trana, 1 par snatteränder och sedan lättade det ett gäng vadare. 6 st närmare bestämt och det lätt obekat från flocken. Inte som mindre strand, rödbena, glutt eller grönbena. Hittar dem i hankikaren och konstaterar att det ser konstiga ut. Fram med tuben och studerar dem närmare varvid jag efter några sekunder kan konstatera att det är brushonor. Fast är verkligen alla 6 brushonor? 1 ser klart mindre ut och håller sig lite för sig självt. Pulsen sticker iväg, vad kan det vara för något? Prärielöpare, nä, calidris vadare ser det ut som. Fågeln smiter in i gräset och försvinner. Flyttar mig och hittar den igen efter en liten stund längre bort. V-formad streckad avgränsning på bröstet och ren ljus buk under. Kollar i guiden och kan knappt hålla i den när sidan med Tuvsnäppa dyker upp. En tuvsnäppa i Strängnäs kommun! Ringer Yngve M men han är på Öland och kollar på citronärla, det duger också. Han ringer i sin tur Staffan som dyker upp efter ett långt tag i min värld. Under tiden som jag väntar närmar jag mig snäppan och får till sist syn på den igen. 30 m och tillsammans med brushonorna och 2 st mindre strandpipare. Efter den obsen i tuben är jag säker, nu återstår det att skriva rapport och få RRK att godkänna den så kanske Strängnäs första fynd av Tuvsnäppa är säkrat. hittar inget tidigare fynd på Svalan. Innan Staffan hann dyka upp försvann både brushonor och tuvsnäppan. Vart vet jag icke för de passade på medan jag jomlade med mobilen.

Ut mer och kolla av viltvattnen. Vädret är perfekt ömsom sol och sedan lite regn, då rastas det ett tag.

På onsdag åker jag och 3 andra SOK:are till Öland, vi är fulla av hopp inför resan. Kolla bloggen så har ni koll på vad vi hittar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar