Sidor

tisdag 26 juli 2011

Dagbok från Ottenby 16–24 juli 2011


Lördag 16 juli: Jag gick upp vid fyra för att kontrollera vadarburarna i tången. Det var lite bättre fångst idag än de senaste dagarna men det är fortfarande väldigt lite gemfört med andra år. Mitt på dagen klippte vi lite buskar. När det var som mest slitsamt i trädgården fick vi ett litet trevligt avbrott. En citronärla hade nämligen fått för sig att traska in i en våra vadarburar i pölen. Det var stationens femte ringmärkta. Det var väldigt roligt att få se en så pass ovanlig fågel i handen. På kvällen slet vi på med vadarfångsten utan större framgång.

Söndag 17 juli: Idag var det en väldigt händelsefattig dag. Jag vaknade vid åtta och sedan klippte vi buskar och tvättade vadarburar resten av dagen. På kvällen skådade vi en del runt udden men de riktigt ovanliga fåglarna uteblev tyvärr
.      
Måndag 18 juli: Idag hände det ingenting. Det var en riktigt seg dag på udden. Vi fångade några större strandpipare under morgonen. Resten av dagen skådade vi i området och på kvällen spelade vi fotboll.

Tisdag 19 juli: Idag gjorde vi ett riktigt ryck i trädgården. Vi sågade ned några riktigt stora träd bredvid fällorna. På dagen åkte vi till andfänget och där möttes vi av en gråhäger. Man kan bara konstatera att det är en jättestor fågel. På eftermiddagen flög det förbi två pungmesar, när jag stod på verandan och skådade.

Onsdag 20 juli: Under natten hade vi säsongens första tärnfångst. Det gav inte så mycket men en silvertärna hade i alla fall lockats till bandspelarens tärnljud. På dagen fortsatte vi med träden i trädgården men vi fångade även den andra honan citronärla som hållit till på udden under våren. Så nu har jag alltså dubbelhandkryss på citronärla, det är inte illa!

Torsdag 21 juli: På morgonen var det den bästa dagen hittills i år med vadarfångsten. Sex kärrsnäppor, 10 grönbenor och enstaka enkelbeckasiner och drillsnäppor fastnade i burarna. Under dagen städade vi stationen ordenligt. På kvällen gick jag vadarräkning i Sandvik och Norrvik. Det gav bland annat ca 1000 kärrsnäppor, myrsnäppor, småsnäppor, rödspovar, sandlöpare och två kustlabbar. Under dagen sågs även en gök i trädgården men efter många försök att fånga den fick vi till slut ge upp.

Fredag 22 juli: Under natten och morgonen var vattenståndet väldigt ostabilt. Det gjorde att vi fick flytta många burar, men många blev även väldigt smutsiga. Det resulterade i att vi fick tvätta cirka 30 burar under dagen. Några timmar senare var det klart och då spelade vi fotboll. Efter matchen fick jag en otrolig kramp i båda benen och jag låg och skrek på gräsmattan i över en timme, medan övriga i personalen försökte motverka krampen så gott det gick. På kvällen fick de bära ned mig i sängen.

Lördag 23 juli: Dagen blev väldigt lugn och det passade mig perfekt eftersom jag hade väldigt ont, när jag gick. På dagen åt vi glass, badade i Grönhögen och skådade fågel. Vi fångade en svart rödstjärt i trädgården på eftermiddagen.

Söndag 24 juli: Vi gick upp tidigt för att försöka fånga vadare men insåg att det blåste och regnade så vi gick och lade oss igen. När vi återigen vaknat försökte jag fånga lite vadarburar men mina burförflyttningar var förgäves bortsett från att jag fångade några grönbenor. På kvällen hittade jag sommarens första kaspiska trut på udden. Det var en snygg treåring. Senare på kvällen stod vi på udden och beundrade den vackra solnedgången. 
Petter Sundin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar