Sidor

fredag 19 augusti 2011

Tuvsnäppa ny art för Strängnäs kommun

I maj hade jag lyckan att besöka Hovgårdens viltvatten samtidigt som en potentiell tuvsnäppa behagade att vila en stund .

Vid fynd av ovanliga/svår bestämda arter krävs ofta att man skriver en sk rapport. Syftet med rapporten är att säkerställa/få en bedömning på att man verkligen har sett det man tror att man har sett. Allt för att statistiken ska bli korrekt.

En rapport består av att man i princip beskriver Hur, när, var och varför man anser att man har sett en viss art. Egentligen inte speciellt komplicerat men i vissa fall kan det vara lite svårt att skriva en. Man vill ju inte kopiera fågelboken rakt av utan komma med något intelligent själv. Dessutom har jag själv lite svårt rent känslomässigt att någon annan ska lägga sig i vad jag anser att jag har sett eller inte. Jag skådar ju trots allt mest för mitt eget höga nöjes skull och inte för att imponera på någon annan ( även om det är kul att kunna drämma i med någon osannolik obs så är delad obs dubbel glädje).

Nå väl nog tjafsat om det. Under sommaren har RRK i Sörmland granskat min rapport och kommit fram till att beskrivning av den observerade fågeln motsvarar en Tuvsnäppa. Vilket innebär att Strängnäs kommun officiellt kan stoltsera med att ha haft besök av en ännu en celibritet under våren 2011. Tuvsnäppa och Gulhämpling, 2 nya arter för kommunen samma månad inte illa. Undra vad hösten kan ge? Tuvsnäppa är för övrigt en art som normalt sett hör hemma på andra sidan atlanten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar