Sidor

måndag 24 juni 2013

Cool lom

I torsdags fm blev jag uppring på jobbet av min bror som undrade varför jag inte var i Eskilstuna och letade islom. han hade uppenbart bättre koll än jag på rariteterna i närheten. På em lyckades jag smita iväg från jobb och hem och åkte till Bibybron strax sydväst Eskilstuna. Jag hade föreställt mig att jag skulle få leta den vitnäbbade islommen på dryga håll och höll på att svimma när jag insåg att den var på stenkastsavstånd. 15 m som närmast då och igår gjorde jag ett nytt besök och då var den inne på 6-7 m utan att verka bry sig om oss. Den är helt enkelt hur cool som helst.

Åk dit och kika på den är det enda jag kan säga! Även om det är utan för kommungränserna. Normalt ser man dem på typ 2 km och vet knappt vad det är man tittar på. Nu kan man se vad det är för en art utan kikare.

På hemmaplan finns det lite blandat smågodis att spana på alltifrån lite höststräkande vadare iform av ex storspov och sedan så kan man man alltid spana svart rödstjärt i Stallarholmen. Även i år har vi konstaterad häckning av arten i kommunen vilket är riktigt kul.

En annan häckande art som jag har lyckan att ha koll på är ett duvhöks par. När jag kollade upp boet för första gången i år satt den ena vuxna och stirrade på mig. Det var länge sen jag kände mig så uttittad. Jag förstod vinken och drog mig raskt tillbaka. Skåda på så kanske det dyker upp mer att glo på.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar